Quo vadis, fotografické řemeslo?

v rubrice: Ostatní | 0

Profesionální fotograf. Má v dnešní době smysl živit se fotografováním?

Práce profesionálního fotografa má podle mě smysl třeba v redakcích časopisů nebo reklamních agenturách. Když redakce nebo firma potřebuje nějaký obrazový materiál, tak fotograf - zaměstnanec nebo najatý profesionál - ho opatří. Ale komunální fotograf, poskytující služby občanům, vykonává řemeslo, které je podle mého názoru dnes už prakticky mrtvé.

Rád přirovnávám fotografy ke kovářům, zejména tehdy, když někdo položí otázku, zda je fotografování umění nebo řemeslo. Ano, existují umělečtí kováři stejně tak jako existují umělečtí fotografové. Ale jedněch i druhých je velmi málo. Naprostá většina všech kovářů nejsou umělci ale řemeslníci (v nejlepším významu toho slova), a totéž platí i o fotografech. Ale toto přirovnání má i jiný význam: v minulosti potřeboval kováře prakticky každý, ještě před padesáti lety byla kovárna prakticky v každé vesnici. I k fotografovi se chodilo, a nejen kvůli fotkám na doklady. Chodilo se fotit na památku, chodilo se fotit s dětmi, chodilo se fotit "jen tak". Především proto, že fotografování vyžadovalo techniku a znalosti, které nebyly běžné. Před sto lety neměl fotoaparát zdaleka každý, a i když se později staly běžným zbožím, ne každý se chtěl zabývat výrobou fotek "mokrým procesem" v zatemněné koupelně.

Ale kdo z "obyčejných lidí" dnes potřebuje kováře? A fotografa? V dnešní době fotí úplně každý, spousta lidí má i kvalitnější vybavení než jen mobil a výsledek práce profesionála a amatéra je často k nerozeznání. Zkuste třeba na facebooku si najít skupinu, kde si amatérští fotografové vzájemně porovnávají fotky - občas se tam najdou úlety, ale velmi často jsou to fotky, na kterých je jen málo co kritizovat.

Jediná akce, na kterou si dnes normální člověk pozve profesionálního fotografa, je svatba a to už zdaleka ne vždy. A také často přijde rozčarování, když novomanželé obdrží hotové fotky a zjistí, že třeba momentky, co dělal strýc z Bruntálu, jsou úplně srovnatelné s těmi, za které si profesionál vzal dvacet tisíc a ještě měl řeči…

Totiž v dnešní době jsou i pro amatéry dostupné přístroje, o kterých se dřív nesnilo ani profesionálům. Zkuste si třeba najít na internetu nebo v knihovně deset – dvanáct let starý fotografický časopis a nalistovat inzertní stránku. Zjistíte, že přístroje, tehdy inzerované jako "absolutní profi špička" často svými parametry ani zdaleka nedosahují na to, co se dnes prodává jako „levná zrcadlovka pro začátečníky“.

Samozřejmě že dobrého fotografa nedělá jen technika, stejně jako skvělé nářadí neudělá dobrého řemeslníka z někoho, kdo má obě ruce levé. Ale dobré nástroje, dobrá fototechnika,  umožní každému fotografovi (a amatérskému především), aby si uvolnil ruce. Aby musel méně řešit „technickou“ problematiku své práce a o to víc se mohl zaměřit na tu „výtvarnou“.

Sledovat Pavel Skulil:

fotograf amatér (franc. amateur [amatör], milovník) a radič - ať už o to kdo stojí nebo ne :)

Poslední příspěvky od:

Napsat komentář